De Vlaamse Regering keurde op 17 februari 2017 het besluit tot toekenning van aanwervingsincentives voor langdurig werkzoekenden definitief goed. De maatregel trad in werking op 1 maart 2017 en heeft terugwerkende kracht voor alle aanwervingen vanaf 1 januari 2017. Sinds vorige maand kunnen aanvragen enkel nog online gebeuren. De aanvraagtermijn werd intussen verlengd tot 31 juli.
Met deze maatregel, die het oude Activaplan vervangt, wil de Vlaamse overheid de aanwerving en duurzame tewerkstelling van langdurig werkzoekenden stimuleren. Om in aanmerking te komen voor deze maatregel moet de persoon
minstens twee jaar bij de VDAB ingeschreven zijn als niet-werkende werkzoekende én
tussen de 25 en 54 jaar oud zijn op het einde van het kwartaal van de aanwerving. De focus ligt dus duidelijk op zeer langdurig werkzoekenden. De werknemer moet bovendien tewerkgesteld worden in Vlaanderen met een arbeidsovereenkomst voor
onbepaalde duur. Uitzonderingen voor contracten van bepaalde duur van minstens 3 maanden zijn mogelijk, maar extra’s en flexi-jobbers komen sowieso niet in aanmerking. De werkgever mag ook geen werknemers ontslaan met het oog op vervanging door een langdurig werkloze.
De premie die u als werkgever ontvangt voor een dergelijke aanwerving bedraagt
4.250 euro voor een voltijdse werknemer en wordt u in twee schijven uitbetaald. Een eerste schijf van 1.250 euro na 3 maanden, een tweede schijf van 3.000 euro na 12 maanden.
Voor deeltijders bepaalt de tewerkstellingsgraad het bedrag van de premie:
-
<30%: geen premie
-
30-80%: 750 € + 1.800 €
-
≥80%: volledige premie
Neemt de samenwerking binnen die eerste 3 of 12 maanden een einde, dan blijft de premie behouden in geval van ontslag door de werknemer zelf, in geval van dringende reden of bij overmacht.
Sinds vorige maand kan de aanwervingspremie uitsluitend nog online worden aangevraagd. De definitieve online toepassing van de VDAB is nog in opbouw en zal pas vanaf 1 september 2017 volledig operationeel zijn. Ook de eerste betalingen zijn voorzien vanaf die datum. Op de website
werk.be wordt in drie stappen uitgelegd hoe u hierbij tewerk gaat. U kan ook uw sociaal secretariaat of boekhouder aanstellen om dit voor u te doen. U zal deze tussenpersoon dan één keer de machtiging moeten geven met uw elektronische identiteitskaart met pincode om u online te vertegenwoordigen.
De subsidie dient aangevraagd te worden bij het Departement Werk en Sociale Economie (DWSE) van de Vlaamse Overheid
binnen de 3 maanden na indiensttreding. Aanvragen die te laat werden ingediend komen niet in aanmerking voor de premie.
Voor aanwervingen tussen 1 januari 2017 en 30 april werd de aanvraagtermijn verlengd tot 31 juli 2017!