Sinds 25 mei 2018 verloopt de aangifte van bewakingscamera’s niet meer via de Privacycommissie. Die instantie werd, met de inwerkingtreding van de GDPR, vervangen door een nieuw orgaan, de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA). Voortaan geeft u uw camera’s via een e-loket aan bij de politie , die hierdoor een beter zicht wil krijgen op alle camera’s in ons land. Dit vernam u reeds in een eerdere nieuwsbrief. Met het “Register van de Beeldverwerkingsactiviteiten”, nog een nieuwigheid van de Camerawet, houdt de GBA echter wel een vinger aan de pols.
Naast nieuwe aangifteformaliteiten, voorziet de Camerawet dat de verantwoordelijke voor de verwerking voor de bewakingscamera’s een register bijhoudt van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Nog een register? Inderdaad, ook in het kader van de GDPR hebt u onlangs al zo’n register moeten opmaken. Daarin staan overigens al de helft van de gegevens die u voor uw register voor beeldverwerkingsactiviteiten nodig hebt zoals de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke, de verwerkingsdoeleinden, de bewaartermijn, de categorieën van ontvangers van de beelden,…
In een tweede luik moet u de meer technische aspecten van uw camera’s vermelden. Net als in het register voor dataverwerking van de GDPR wordt er voor de acht verplichte rubrieken van redelijk abstracte begrippen en standaardformuleringen gebruik gemaakt:
-
De wettelijke basis voor de verwerking
-
De vermelding van het type plaats (besloten of niet besloten)
-
De technische beschrijving van de bewakingscamera’s en hun locatie
-
Beschrijving van de zone en gebruiksperiode voor tijdelijke of mobile camera’s
-
Informatiewijze m.b.t. de verwerking
-
Plaats van verwerking van de beelden
-
Al dan niet bekijken in real time
-
In geval van niet-besloten plaatsen: positief advies gemeenteraad
Over de vorm die dit register moet aannemen is niets bepaald, tenzij dat het schriftelijk moet zijn, al dan niet elektronisch. Het register moet wel up to date worden gehouden. U zal ervoor moeten zorgen dat de gegevens die erin staan steeds correct zijn. Het meest eenvoudige is dat u dit register op een afzonderlijk tab-blad toevoegt aan uw GDPR-register.
U moet dit register steeds kunnen voorleggen wanneer de GBA of politiediensten erom vragen. Daarnaast moet u ook in uw arbeidsreglement nog steeds een aantal gegevens vermelden wanneer uw zaak door camera’s beveiligd wordt.
Lees ook:
Wat moet u weten over de nieuwe camerawet?