Vanaf vandaag, zaterdag 25 juli, zullen horeca-uitbaters hun klanten bij elk bezoek om contactgegevens moeten vragen zodat de tracers van de overheid hen bij een eventuele besmettingshaard makkelijk kunnen opsporen.
Per tafel moet minstens één persoon zijn of haar naam, telefoonnummer en/of e-mailadres achterlaten. De horeca-uitbater noteert de datum en het uur of uurblok waarop de klant is langs geweest en bij voorkeur ook de tafel waaraan het gezelschap heeft gezeten. U dient deze gegevens 14 dagen bij te houden, bij voorkeur chronologisch in een kaft, zodat u ze gemakkelijk kan terugvinden indien nodig.
Op de website van de FOD Economie kan u een voorbeeld van zo'n register downloaden. Er is een formulier voor horecauitbaters uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Deze formulieren werden opgesteld in samenwerking met de horecafederaties.
Formulier Vlaams Gewest
Formulier Brussel Hoofdstedelijk Gewest (enkel Franstalig)
Formulier Waals Gewest
Enkele creatieve horeca-ondernemers maakten ook al een
handig appje dat u hiervoor kan gebruiken.
Op de website van de FOD Economie kan u ook een
communicatiekit terugvinden met specifieke affiches (voor de markten, de contactberoepen …) en een serie andere dragers waarmee de restaurateurs et de café-uitbaters hun klanten binnen en/of buiten hun zaak en via hun gebruikelijke communicatiekanalen, ook online, kunnen informeren. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om de ruimtes en het klantenverkeer in de zaak te helpen organiseren (pictogrammen, wegwijzers …).
Klanten van horecazaken moeten voortaan ook een mondmasker dragen bij het binnen- en buitengaan en wanneer ze bijvoorbeeld opstaan voor een toiletbezoek. Enkel aan tafel mag het mondmasker af.