Op 1 mei 2016 is een charter in werking getreden dat de vertrouwensrelatie tussen horeca-ondernemers en inspectiediensten moet verbeteren. Het document bevat afspraken over de preventieve acties en controles in horecazaken.
Er wordt vooral ingezet op preventieve acties. Sociale “flitscontroles” zullen aangekondigd worden op de website van de
SIOD (Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst), fiscale controles op die van de
FOD Financiën.
Op de website van de SIOD zal u binnenkort ook een checklist kunnen terugvinden, die u een zicht geeft op wat de inspecteurs zoal controleren.
Daarnaast zullen er ook meerdere informatiecampagnes en studiedagen georganiseerd worden over de werking van de kassa en tewerkstelling van personeel.
Het charter bevestigt voorts dat zaken die nog niet of laattijdig registreerden voor de witte kassa meer kans maken om gecontroleerd te worden.
Vanaf 1 mei 2016 zullen er ook gerichte controles gebeuren op het effectieve gebruik van de witte kassa (bestellingen, aanwezigheidsregistratie,…).
Het charter stelt tevens dat de inspectiediensten voor zaken die correct met de kassa werken de kassagegevens niet systematisch zullen gebruiken om ze te vergelijken met gegevens van vóór de witte kassa.
Voorts werd afgesproken dat de controles de goede werking van de zaken zo min mogelijk mogen verstoren en dat inspecteurs ook een adviserende rol zullen opnemen, waarbij men eerder zal werken op het voorkomen en rechtzetten van overtredingen, dan het sanctioneren ervan. Wie herhaaldelijk in overtreding is, zal echter wel strenger worden aangepakt.
Wenst u uw eigen personeelsadministratie te laten doorlichten, met onze fictieve sociale inspectie of uitgebreidere audit, weet u meteen waar u staat.