Traiteurs en cateraars vormen een aparte groep binnen de GKS-gebruikers. De betaling van een feest of opdracht gebeurt immers meestal aan de hand van een factuur, vaak na betaling van een voorschot vooraf. De factuur kan het GKS-ticket echter niet vervangen, maar de uitreiking ervan mag wel op een later moment gebeuren.
Net zoals dat in een restaurant of brasserie het geval is, dient ook de cateraar het GKS-ticket in principe af te leveren op het einde van het evenement. In de praktijk is dat echter niet altijd mogelijk. Daarom aanvaardt de administratie dat het GKS-ticket op een later moment wordt uitgereikt, tenminste als aan de drie volgende voorwaarden is voldaan:
-
de handeling werd op voorhand geregistreerd in het GKS als offerte, bestelbon of geschatte waarde;
-
eventuele correcties worden als eerstvolgende handeling na het evenement op het GKS geregistreerd;
-
alle kasssatickets worden uiterlijk op de 15de van de maand volgend op die waarin de cateringdienst plaatsvond, eventueel samen met de factuur aan de klant uitgereikt.
Naast het kassaticket mag er nog steeds een factuur worden uitgereikt. Indien de klant een belastingplichtige of een niet-belastingplichtige rechtspersoon is, is dit zelfs verplicht. De factuur kan het GKS-ticket echter nooit vervangen, zelfs niet wanneer deze wordt uitgereikt bij de beëindiging van de dienst.
De factuur moet in het uitgaand facturenboek worden opgenomen, maar moet bij het invullen van de BTW-aangifte wel in mindering worden gebracht van de totale omzet op te nemen in de btw-aangifte. Door het uitreiken van een factuur wordt de handeling namelijk twee keer opgenomen in de omzet, eenmaal in de dagrapporten van het GKS en eenmaal in het uitgaande facturenboek.
Het elektronisch journaal moet uiteraard steeds geactualiseerd worden, maar mag bewaard worden op een back office systeem. De inspectiediensten kunnen namelijk toch op elk moment de juistheid van de gegevens verifiëren via de fiscale datamodule.