Werkgevers met meer dan 20 werknemers moeten tegen 2023 – en dat is kort dag – regels vastleggen rond het recht op digitale deconnectie van hun werknemers.
Wat is deconnectie?
Met deconnectie bedoelt men het recht van een werknemer om zich buiten de werkuren te “deconnecteren” of los te koppelen van de vele digitale hulpmiddelen die een hedendaagse werknemer ter beschikking heeft. Denk maar aan een e-mail, gsm, Whatsapp, Messenger, telewerken, … M.a.w. elke werknemer heeft het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werkuren.
Het recht op deconnectie is niet nieuw. Het bestaat al sinds de wet van 26 maart 2018 waarin reeds werd gewezen op de gevaren van continue online beschikbaarheid van werknemers, zoals het toenemend risico op burnouts of de vervaging van het onderscheid werk-privé. Nu wordt de werkgever ook verplicht om hierover concrete afspraken te maken. En wel tegen… 1 januari 2023.
De nieuwe wetgeving geldt voor alle werkgevers die minstens 20 werknemers tewerkstellen. Hoe die moeten berekend worden, wordt niet gespecifieerd.
Wat moet u doen?
U zal een deconnectiebeleid moeten uitwerken in een bijlage aan uw arbeidsreglement (of in een bedrijfs-cao). Dit document moet minstens de volgende zaken bevatten:
-
De praktische modaliteiten voor de toepassing van het recht op deconnectie.
-
Richtlijnen voor het gebruik van digitale hulpmiddelen zodanig dat de rusttijden, verlof, privéleven gewaarborgd blijven.
-
Vormings- en sensibiliseringsacties voor werknemers en leidinggevenden i.v.m. het verstandig gebruik van digitale hulpmiddelen en de risico’s van overmatige connectie.
Timing
De aanpassingen aan het arbeidsreglement of de cao moeten uiterlijk op 1 januari 2023 worden neergelegd. Aangezien een wijziging aan het arbeidsreglement 15 dagen ter inzage moet uithangen voor de werknemers, hebt u hiervoor concreet maar tot midden december de tijd. Tenzij er alsnog een algemeen verbindend verklaarde interprofessionele of sectorale cao zou verschijnen die al deze verplichte vermeldingen bevat.