Indien op een bepaald ogenblik onvoldoende werk is voor alle werknemers, kan u als werkgever, mits naleving van bepaalde formaliteiten en binnen bepaalde grenzen, een regeling van tijdelijke werkloosheid op grond van werkgebrek wegens economische oorzaken invoeren.
De werknemers blijven dan verder in dienst, maar de uitvoering van hun arbeidsovereenkomst wordt tijdelijk volledig of gedeeltelijk geschorst. Op deze manier kunnen eventuele ontslagen vermeden worden.
Volledige schorsing:
Als werkgever uit de horecasector kan u de arbeidsovereenkomst van uw arbeiders vanaf nu gedurende 4 weken volledig schorsen omwille van economische werkloosheid.
Een regeling van gedeeltelijke arbeid met slechts 1 arbeidsdag op 2 weken wordt gelijkgesteld met een volledige schorsing.
Na deze periode van 4 weken moet de werknemer het werk gedurende 1 week opnieuw hernemen alvorens een nieuwe periode van economische werkloosheid kan worden aangevraagd.
Gedeeltelijke schorsing:
De regeling van gedeeltelijke arbeid mag voor een duur van ten hoogste 6 maanden worden ingevoerd indien zij minder dan drie arbeidsdagen per week of minder dan één arbeidsweek op twee weken omvat.
Wanneer de regeling minder dan één arbeidsweek op twee omvat, moet de week waarin er gewerkt wordt ten minste twee arbeidsdagen tellen.
Worden bovenstaande voorwaarden niet nageleefd, dan mag de duur van gedeeltelijke schorsing wegens economische werkloosheid 4 weken niet overschrijden.
Wanneer de regeling van gedeeltelijke arbeid de maximumduur van zes maanden heeft bereikt, moet de werkgever gedurende een volledige arbeidsweek de regeling van volledige arbeid opnieuw invoeren alvorens een volledige schorsing of een nieuwe regeling van gedeeltelijke arbeid kan ingaan.
Eventuele sanctie:
Laat u de periode van economische werkloosheid toch verderlopen na deze periodes, danbent u loon verschuldigd voor alle dagen die de toegelaten maximumduur overschrijden.
Aangezien er recht is op loon, hebben de werknemers voor deze periode geen recht op werkloosheidsuitkeringen.
Bron.
RVA