Ook hier wordt al heel lang over gepraat: de afschaffing van het medisch attest voor één dag. De nieuwe wet is recent in het Staatsblad gepubliceerd en gaat in vanaf 28 november 2022. Kleinere ondernemingen met minder dan 50 werknemers ontsnappen aan de nieuwe maatregelen, maar kijken toch best hun arbeidsreglement even na.
De verplichting om een medisch attest aan de werkgever af te leveren bij ziekte werd nooit bij wet geregeld. Bedrijven konden in hun arbeidsreglement, arbeidsovereenkomst of zelfs door een vraag op het moment zelf, beslissen of ze deze verplichting al dan niet oplegden. Dat kan nu niet langer.
Wie één dag afwezig is wegens ziekte hoeft voortaan geen ziektebriefje meer binnen te brengen. En dit voor maximaal drie dagen afwezigheid per jaar. Dit geldt ook voor de eerste dag van een langere ziekteperiode. Zodra de werknemer een vierde keer ziek is, is hij wel automatisch verplicht om een medisch attest binnen te brengen. Tenzij de werkgever hier uitdrukkelijk van afziet.
Wel blijft de verplichting bestaan dat de arbeidsongeschikte werknemer zijn werkgever hiervan onmiddellijk op de hoogte moet brengen. Hoe dit concreet moet gebeuren, vermeldt u best in uw arbeidsreglement. De werkgever kan ook nog steeds een controlearts naar de werknemer sturen, ook op een ziektedag zonder attest.
Minder dan 50 werknemers?
Bedrijven met minder dan 50 werknemers ontsnappen aan deze regel. Voor de berekening gaat men jaarlijks uit van het personeelsbestand op 1 januari. Zij kunnen wél nog steeds zelf bepalen of ze een attest vragen of niet. Die verplichting moet wel expliciet in het arbeidsreglement vermeld staan als een afwijking van de algemene regel. Bestaande artikels zullen dus moeten vervangen of aangepast worden! Zodra het personeelsbestand boven de 50 stijgt, vervalt het artikel automatisch.
Timing
De wet treedt in werking op 28 november 2022 en er werd geen proratisering voorzien, wat wil zeggen dat werknemers ook dit jaar nog gebruik kunnen maken van hun drie dagen...
Is uw arbeidsreglement aan een update toe? Horecafocus helpt u hierbij. Neem vrijblijvend contact met ons op via
of 03/201.21.00. Horecafocusklanten zullen spoedig geïnformeerd worden over alle aanpassingen aan het arbeidsreglement die nodig zijn als gevolg van de recente vloedgolf aan nieuwe regels en wetten.