De Regionale Directies van het Toezicht op het Welzijn op het Werk zullen tussen 1 april en 30 juni 2012 een nationale inspectiecampagne in de horecasector voeren.
De inspecteurs van het Toezicht op het Welzijn op het Werk zullen steekproefsgewijs controlebezoeken uitvoeren met het oog op de toepassing van de wetgeving over de voorkoming van psychosociale belasting en de bijzondere bepalingen over geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
De focus van de campagne ligt op de uitvoering van een risicoanalyse voor psychosociale aspecten en het actieplan dat daaruit volgt.
Indien u met vragen zit over de concrete uitwerking van de reglementering inzake het voorkomen van psychosociale risico's binnen uw onderneming, raden wij u ten sterkste aan contact op te nemen met uw dienst voor preventie en bescherming op het werk. Zij kunnen u de nodige informatie en bijstand verlenen.
Bron:
www.fedhorecavlaanderen.be
Focus op de risicoanalyse
Een correcte toepassing houdt in dat de werkgevers een risicoanalyse voor psychosociale aspecten uitvoeren en daaraan een concreet actieplan koppelen. Werkgevers die de risicoanalyse tijdens het inspectiebezoek niet kunnen voorleggen, zullen in de loop van de maanden september of oktober 2012 opnieuw een bezoek krijgen van de inspecteurs.
Europese inspectiecampagne naar psychosociale risico's
Deze inspectiecampagne past binnen een Europese inspectiecampagne in 2012 naar psychosociale risico's van het Senior Labour Inspectors Committee (SLIC). Het SLIC overkoepelt alle arbeidsinspecties in de Europese lidstaten. De campagne is gericht op drie sectoren: de gezondheidszorg, de dienstverlening (waaronder horeca) en transport.
De Belgische inspectiediensten hebben ervoor gekozen om hun aandacht enkel te vestigen op de horecasector. Zij zullen net als de inspecteurs in de andere Europese lidstaten nagaan hoe het in België gesteld is met de psychosociale risico's. Daarvoor is er een speciale toolkit ontwikkeld die gebruikt kan worden door zowel de inspecteurs als de ondernemingen. De toolkit bestaat uit een campagnebrochure, een handleiding voor inspecteurs, achtergronddocumentatie en een vragenlijst