Personen die rechtstreeks in contact komen met levensmiddelen hebben vanaf deze maand niet langer een medisch attest nodig om in uw keuken te mogen werken. Deze personen zullen zich wel moeten houden aan de Europese verplichtingen rond persoonlijke hygiëneregels.
Tot voor enkele jaren moest uw keukenpersoneel jaarlijks op controle bij de arbeidsgeneesheer. Sinds 1 januari 2016 is dit periodieke onderzoek door de bedrijfsarts afgeschaft, tenzij de arbeidsgeneesheer in het kader van een risicoanalyse bepaalde werknemers zou oproepen. In plaats daarvan zouden werkgevers, in samenwerking met hun externe of interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, voor hun werknemers een opleiding moeten voorzien rond voedselhygiëne en een vijfjaarlijkse risicoanalyse m.b.t. de werkpost moeten uitvoeren. Al valt van die laatste verplichtingen in de praktijk voorlopig weinig te merken.
Dat wilde echter niet zeggen dat u hiermee van alle medische onderzoeken verlost was. Voor het Koninklijk Besluit betreffende de Levensmiddelenhygiëne bleef een medisch attest nog steeds verplicht voor al wie werkte met onverpakte of halfverpakte levensmiddelen. Het “medisch attest m.b.t. de geschiktheid om levensmiddelen te manipuleren” dat hiervan de formele bevestiging was, was niet alleen verplicht voor uw vast personeel, maar ook voor alle extra’s, flexi’s en studenten en zelfs voor zaakvoerders en leveranciers. In tegenstelling tot het attest dat in 2016 werd afgeschaft en dat enkel door een arbeidsgeneesheer kon afgeleverd worden, mocht dit document gewoon door de huisarts worden opgemaakt. Het attest verklaarde dat de gezondheid van de betrokkene het toeliet om met levensmiddelen te werken en dat de persoon niet leed aan een aandoening die via de voeding andere mensen kon besmetten. Het attest moest bij indiensttreding worden afgeleverd en om de drie jaar of na een herstel van een via voedsel overdraagbare aandoening worden hernieuwd.
U hebt zich waarschijnlijk ook wel eens afgevraagd wat de meerwaarde was van een medisch attest dat drie jaar geldig was. Diezelfde vraag heeft de beleidsmakers doen besluiten om ook deze verplichting vanaf deze maand af te schaffen. Een Europese verordening inzake levensmiddelenhygiëne legt immers dezelfde verplichtingen op, zonder attest.
Die verordening (nr. 852/2004, bijlage II hoofdstuk VIII) zegt dat:
1. Eenieder die werkzaam is in een ruimte waar producten worden gehanteerd, een zeer goede persoonlijke hygiëne in acht dient te nemen en passende, schone en, voor zover dat nodig is, beschermende kledij dient te dragen.
2. De personen die lijden of drager zijn van een ziekte die via voeding kan worden overgedragen geen levensmiddelen mogen hanteren indien er kans bestaat op rechtstreekse of onrechtstreekse verontreiniging en hun ziekte of symptomen ervan onmiddellijk kenbaar dienen te maken aan de exploitant van het levensmiddelenbedrijf.
60-plussers in de horeca, waarom zou het niet kunnen?